fredag den 28. december 2012

Vægttab VS kalorieværdi



Hvor mange af os er ikke blevet trætte af Yo-Yo vægtændringer ved at "følge en bestemt kostplan" på X antal uger? Når kuren er slut og kiloerne er raslet af, er det nemt at tage dem på igen, fordi vi så spiser som vi plejer.
Jeg beundrer de mennesker, som har stålstærk selvdisciplin og kan planlægge, hvor ofte man skal træne i den kommende uge. Jeg bøjer mig i støvet for de mennesker, der kan sige NEJ til fredags kagerne på jobbet.
Når jeg personligt gerne vil tabe mig, så er jeg mest til flexible og simple madplaner, hvor man selv vælger hvad man skal spise til f.eks. morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider. Der er dog én ting, der er supervigtigt her: Planlægning!

Fidusen ved ethvert vægttab er: den indtagne kalorieværdi, skal være mindre i forhold til kroppens behov for kalorier/pr.døgn. Behovet varierer fra person til person og der findes mange gode kalorietabeller på nettet. Dyrker du motion, f.eks. en ½ times løb, har du forbrændt ca . 250-300 kcal, d.v.s. er du i underskud i.f.t. dit daglige kaloriebehov.
Jeg læste på et tidspunkt (kan ikke huske hvor), at 1gr fedt =7,4 kcal. D.v.s.er målet at smide 2 kg ren fedt, er man nødt til at skabe et energiunderskud på mindst:
2.000 gr x 7,4 kcal = 14.800 kcal.
Er målet 5 kg vægttab ser regnestykket sådan her ud:
5.000 gr x 7,4 kcal = 37.000 kcal
Vil man tabe 10 kg betyder det:
10.000 gr x 7,4 kcal = 74.000 kcal.
For at forbrænde de ønskede kg på f.eks 10 uger (husk det er altid godt at starte med realistiske mål!)er det nødvendigt med et dagligt energiunderskud på enten:
14.800 kcal/70 dage = 211 kcal,
37.000 kcal/70 dage = 529 kcal eller
74.000 kcal/70 dage = 1057 kcal
Senere vil jeg komme med nogle forslag til morgenmad, frokost, aftensmad og mellemåltider med angivet kalorieværdi, så man selv, udfra ovenstående, kan vælge hvad man vil spise.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar