lørdag den 26. januar 2013

Råsyltet rød peberfrugt med bladselleri og hvidløg


Denne opskrift minder mig meget om min barndom. Billeder på min nethinde af min mor med hendes gamle lyseblå forklæde på, siddende foran en knitrende pejs og en stor skål med flotte røde peberfrugter i. Der dufter lækkert af eddike, selleri og hvidløg i køkkenet og duften pirrer mine smagsløg - jeg glæder mig, hver gang til at smage på disse saftige, sur/ søde peberfrugter. Jeg hygger mig derfor gevaldigt, når jeg laver denne vidunderlige ret. 



De råsyltede peberfrugter kan opbevares i køleskabet i ca. 30 dage.
Jeg har brugt 6 store peberfrugter til 1 l sylteglas (på det øverste billede)

Peberfrugterne kan spises både som et sur/sød tilbehør til dine favorit retter eller i sandwich (kommer snart på et nyt indlæg)
Kalorieværdi pr. halv færdig syltet peberfrugt på ca. 80 g= 45 kcal (protein 1 g; kulhydrat 5,7 g; fedt 2,3 g)

Du skal bruge (til kogning af peberfrugterne):
6 røde peberfrugter (kernehuset fjernes og frugterne halveres)
500 ml vineddike
500 ml rapsolie
200 ml vand
3 liters gryde
2 spsk sukker (eller 1 tsk flydende stevia)
2 spsk hav eller Maldon salt
6 laurbærblade
1 spsk sort hel peberkorn
5-6 stilke bladselleri
10-15 fede hvidløg
1 bdt bredbladet persille

Fremgangsmåde:
Hæld alle "væsker" sammen i gryden. Tilføj salt, sukker, laurbærblade, peberkorn. Rør rundt og bring væden i kog. 
Skru ned for varmen og sænk de halverede peberfrugter (ca. 4 halve af gangen) ned i væden. Kog dem under lav varme indtil de bliver lidt bløde (se billedet nederst).


Tag dem ud og læg dem ovenpå hindanden i en skål. 
Når der ikke er flere peberfrugter, sænker du selleristængerne, skåret i skrå strimler sammen med hvidløg ned i samme væde. Kog i ca. 3-5 min og tag dem ud.
Skyl sylteglasset med kogende vand (evt. lidt atamon) og læg peberfrugterne, hvidløg, selleristrimlerne og frisk persille blade "lag på lag" ned i sylteglasset (se billedet med min færdige sylteglas øverst) 
Når glasset er fyldt op, hældes syltevæden fra gryden ned i glasset med peberfrugterne indtil grøntsagerne er dækket med væden. 
Spænd låget på sylteglasset og stil det på køl.
Peberfrugterne er spiseklare dagen efter. 



Tips: Sellerien er primært brugt i opskriften for smagens skyld. 
* Selleristrimlerne smager også godt og kan godt spises, hvis du kan lide dem i en syltet udgave.
* Kombinationen af den sur, søde og saltet smag i denne ret dækker godt alle vores smagsløgs receptorer, hvilket medfører at smagsløgene bliver "mætte" og trangen til søde sager forsvinder... (i hvert tilfælde i nogle timer ;-))

Velbekomme!






Ingen kommentarer :

Send en kommentar