mandag den 28. januar 2013

Vild med ...kål :)

Rød grønkålssalat med valnødder og granatæble

Kalorieværdi: 1 portion på 200 g = 284 kcal (protein 8,6 g; kulhydrat 34 g; fedt 13 g)

Hvis jeg nogensinde bliver sendt på en øde ø og får lov til at vælge at tage kun én slags grøntsag med... (eller frø til kun én slags grøntsag), så er mit valg - KÅL!
Jeg er vild med kål i alle udgaver: hvidkål, grøn grønkål, spidskål, rød grønkål, blomkål, brocolli, kinakål, rødkål, savoyakål og der er sikkert mange flere, som jeg ikke lige kan huske... (Okey, indrømmer - rosenkål, er måske den éneste slags kål jeg har svært ved at spise, men med lidt kreativitet og opskrifts trylleri, kan jeg få den ned alligevel ;-)

Der er masser af gode grunde til at spise kål. Enzymer og bitterstofferne i kål forebygger hjerte-kar-sygdomme, mindsker risikoen for diabetes og danner et effektivt værn mod kræft.
Grønkål, både den grønne og den røde, har den højeste sundhedsværdi.
Inspirationen til dagens sunde salat, fandt jeg hos den lokale grønthander. Og den smager bare fantastisk!


Du skal bruge:
300 g rød grønkål
40 g valnøddekerner
50 g granatæblekerner
1 lille sur-sød dansk æble
1 appelsin

Til dressingen:
1 spsk livets olie (Oil of Life) eller Udos Chois
1 spsk appelsin saft
salt efter smag (kan undlades)
1 tsk Agave sirup
1 tsk friskpresset citron saft

Salaten er simpel at lave:
Kålen snittes og dampes let. (Jeg bruger en speciel plastic mikrobølgekoger til mine grøntsager, så jeg er fri for at koge mine grøntsager i vand og dermed "skylle alle vitaminer og mineraler væk").  Granatæble kernerne, frisk knækkede valnødder, æbler og appelsin skiverne gøres klare og blandes sammen med den dampede og afkølede røde grønkål. Dressingen hældes på inden servering.


Bitterstofferne i grønkål har i flere videnskabelige undersøgelser vist sig at kunne sænke indholdet af det usunde fedt i blodet. Samtidig er kålen særdeles fiberrig, hvilket også kan gavne dit hjerte-karsystem, da fibrene forhindrer dit blod i at optage fedt. Grønkål har desuden vist potentiale til at beskytte mod kræft i bl.a. tarmen. Samtidig dækker 100 gram grønkål hele 20 pct. af dit dagsbehov for knoglestyrkende kalk. Spis f.eks. fed fisk til grønkålen-så styrker du hermed optagelsen af kalk via det D-vitamin, som du indtager med fisken.
Når kål snittes, udvikler de sunde stoffer sig, så kålen bliver endnu sundere. Snit derfor kålen før du spiser den. Spis også gerne kålen rå eller let dampet så ofte som muligt. Kraftig tilberedning går ud over indholdet af plantestoffer. Tyg kålen godt, når du spiser den. Enzymet ptyalin i vores spyt (som primært står for nedbrydelsen af kulhydrater, især stivelse) har positiv indflydelse på, hvor godt man udnytter de sunde næringsstoffer.

Velbekomme :)


Ingen kommentarer :

Send en kommentar