søndag den 17. februar 2013

Søndagens sunde rødkålssalat med havtorn og gojibær


Så er den der igen-kålen! Vi er vilde med den i alle former og afskygninger.





Jeg har tilladt mig at videreudvikle de sundhedsmæssige gevinster ved den traditionelle rødkålssalat, ved at erstatte rosiner (som har en høj GI) med de ultra sunde gojibær, som er spækkede med antioxidanter. For at give salaten en sur/bitter smags tvist har jeg brugt friskkværnet havtorn (lat.: rhamnoides hippophae).  

(Billede af havtornegren med bær og torne).

Havtorn bliver betragtet som et fjendtligt bær på grund af dets lange og hårde torne. 
Vi har høstet vores havtorn ved håndkraft i oktober sidste år. (De kan opbevares i fryseren i min 12 mdr.) Det var godt nok en udfordring, fordi grenene med de kæmpe torne prikkede igennem vores jeans og ind på læg- lårmusklerne og samtidig ridsede de den del af håndleddet og armen, der ikke var dækket af vores tykke have handsker. Så min kæreste og jeg lignede nogle tapre krigere, da vi var færdige :-) Men det var det hele værd!
Havtorn er et gult/orange bær, som indeholder vitamin C, B1, B2, E, F, K, P, serotonin, selenium og 8 slags essentielle aminosyrer. Et lille havtornebær indeholder lige så meget vitamin C som en stor appelsin. En teskefuld saft eller 1-2 små bær indeholder således en dagsration af vitaminer og antioxidanter.
Havtorn er ikke en madvare, som man typisk anvender i den traditionelle madlavning. Salaten er derfor en udmærket måde at indtage disse vidunderlige, vilde bær på ;-)


Kalorieværdi pr. 100 g = 145 kcal, proteiner 4,5; kulhydrat 17 g; fedt 7,3 g.
Du skal bruge:
200 g fintsnittet frisk rødkål
2 store saftige appesiner
2 syrlige æbler
50 g friske valnødder
50 g gojibær
2 spsk friskkværnet havtornebær

Dressing:
3 spsk Agavesirup
Saften af 1 citron
3 spsk hørfrø olie








Forsat god søndag :)





4 kommentarer :

  1. Det sr bare lækkert ud.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, sweety. Det smagte også sådan :)

      Slet
  2. Den salat kan du jo lave næste gang, jeg kommer.


    svigermor

    SvarSlet
  3. Hej svigemor :)
    Jeg laver også denne salat til dig ;-) Vi glæder os til at se dig snart.

    SvarSlet