torsdag den 14. marts 2013

Eat, fast and liv longer... 5:2 KOSTPLAN



For et par måneder siden så jeg en dokumentar udsendelse på DR1, som hed "Sandheden om motion." (Den findes desværre ikke længere i DR online arkivet, men du kan se den her på BBC) 



Her hørte jeg for første gang om kostplanen 5:2, hvor en testperson Michael Mosley gennemførte ovennævnte kostplan over en periode. Det som tiltræk min opmærksomhed var egentlig ikke dét, at man tabte sig efter denne kur. Det interessante var at testpersonen opnåede positive helbredsmæssige resultater i form af blodtryksstabilisering, stabilisering af blodglukose, reducering af niveauet af IGF-1 (Insulin Groft Factor 1, som bl. a. mistankes for at være årsag til nogle former for cancer og tidlig ældning. Obs. piger og drenge, nu begynder det at blive spændende... Ja, og det lød også meget spændende for mig, så jeg gik i gang med emne research i vores videnskabelige database arkiver og her hvad jeg fandt...

Hvad er 5:2 kostplan og hvad går det ud på?



Med 5:2 kostplan, kan du spise hvad du vil i fem dage om ugen - de såkaldte "maddage". På de to "faste dage" må du spise 500 kalorier, hvis du er en kvinde og 600 kalorier, hvis du er en mand.
Det er ligegyldigt, hvilke dage du vælger som "maddage" og som "faste dage", så længe faste dagene ikke ligger i forlængelse med hinanden (vælg f.eks mandag og torsdag) På denne måde holder du kostratioen på 5:2.
På faste dage kan du enten "spise" dine kalorier på én gang eller fordelle dem  over hele dagen. Du kan godt drikke vand, sukkerfri saftevand, sukkerfri sodavand, alle slags te og sort kaffe. En typisk faste dages morgenmad på 250-300 kalorier kan bestå af 1-2 røræg med skinke (gode kilder til protein), masser af vand, grøn te eller sort kaffe. For en typisk 300-kalorie frokost eller middag, så prøv ovnbagt fisk eller kød med masser af grøntsager. Du kan også med kæmpe fordel kigge ind i min Kaloriebuffet og tjekke under morgenmad og aftensmad, hvor du kan finde beskrivelser på mange kaloriefattige måltider. 
På "maddagene" spiser du som du plejer. 

OBS: Metoden anbefales ikke til gravide, personer med spiseforstyrelser eller diabetikere på medicin. Enhver, der overvejer en kost, der involverer faste bør konsultere deres læge først.




Er faste ikke farligt?
Det kan det være, hvis fasten holdes i mere end to dage. I så fald kan kroppen løbe tør for tilgængeligt energi og i stedet begynde at nedbryde muskelvæv, hvilket vi bestemt ikke ønsker.
Men i 5:2 kostplan udgave af fasten vil der aldrig gå mere end 24 timer mellem indtagelsen af mad. Her har kroppen rigeligt med energi depoter den kan brænde af. Derfor er periodisk faste ikke farligt for sunde og raske mennesker.
Faktisk har forskerne fra Berkeley i The American Journal for Clinical Nutrition, gennemgået en lang række undersøgelser for at finde sammenhængen mellem periodisk faste og sundhed. De fandt også en del helbredsmæssige fordele ved at vende tilbage til denne naturlige form for levevis.
Forskerne fandt blandt andet ud af at fasten nedsætter risikoen for vise former for kræft ved at medvirke til fald af IGF-1, forebygger risikoen for hjerte - kar sygdomme, forbedrer de kognitive evner og forbedrer de neurologiske impulser i hjernen, som har betydning for udviklingen for Alzheimer. Læs også denne artikel.


Hvordan virker 5:2 kostplanen i praksis?
Jeg har nu prøvet at holde to "faste dage" i denne her uge-mandag og idag-ikke for at tabe mig, men mere for sundhedens skyld :)
Evaluering:
* Kostplanen er meget overskuelig, fordi det kun er én dag man skal holde styr på sin kalorieindtagelse på de 500 kcal (for en kvinde).
* Kostplanen er nem at overholde på en arbejdsdag med moderat fysisk anstrengelse, indkøb og madlavning uden at man bliver træt eller uoplagt -tværtimod! (Der må motion svedes på maddagene-dem er der trods alt 5 af på ugen ;-))
* 5:2 planen er også psykisk overskuelig, fordi man jo ved at man "er på kur" kun én dag af gangen.
* Det fungerer superfint for mig at fordele de 250 kcal på morgenmad/frokost og resterende 250 kcal på aftensmad. Jeg prøver at spise proteiner for at blive mæt og det er ret effektivt, kulhydraterne får jeg fra to ½ skiver rugbrød og grøntsagerne)
* Sulten melder sig for alvor nogle timer inden sengetid, men bliver straks dæmpet med en kop lækker grøn te. På de to dage har jeg nok været i kalorie underskud på ialt ca. 4000 kcal. På maddagene får man faktisk ikke lyst til "indhente overspisning."
* Som mange af os ved skal man være i underskud af 7000 kcal for at tabe 1 kg rent fedt på en uge. Du kan vælge at udelukke 500-1000 kcal hver dag eller vælge to dage på en uge, hvor du med sikkerhed kun indtager 500 kcal. Hvad foretrækker du? Jeg vælger det sidste ;-)




Du kan finde mange bøger skrevet at sundheds- og kosteksperter her.







10 kommentarer :

  1. Besøg evt. facebook gruppen 5:2 diæten, hvis du vil udveksle erfaringer om 5:2 diæten

    SvarSlet
  2. spis ikke på fastedage det virker supergodt masser af energi efter 13 timers arbejde

    SvarSlet
  3. Hej Diana

    Superfedt at læse om dine erfaringer med 52 faste. Jeg har selv været igang siden starten af januar og efter de første indledende uger har jeg aldrig haft så meget energi og har aldrig været så lidt syg.

    Jeg har selv skrevet om mine erfaringer på www.52faste.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. @Tim: Tak for din kommentar. Det er fedt at høre fra nogle læsere :-) Ja, jeg får også meget energi og det kommer lidt bag på mig, for jeg plejer at blive træt, når jeg er sulten-men det er slet ikke tilfældet her. Det sjove er at, 5:2 har været en øjenåbner for mig, HVOR lidt man behøver for at have det godt i maven... og oppe i hovedet :-)
      Fortsat held og lykke med det.

      Slet
  4. Hej Diana

    Dejligt at læse om din succes med 5:2. Jeg har kun været i gang lidt over en måned nu, men det går rigtig godt - i hvert fald de fleste dage :)

    Hvis du mangler ideer til opskrifter på fastedagene, har jeg samlet mine sammen og lagt på www.5-2opskrifter.dk til inspiration for alle :)

    Mvh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. @Ida Ejdrup: Spændende. Tak :-) Gode opskrifter kan vi altid bruge. Synes til tider kan der være svært at være kreativ med de 500 kcal ;-)

      Slet
  5. Hej Diana

    Er glad for at høre at 5:2 er det rette valg for dig. Jeg har selv en blog om 5:2 lige her - der er opskrifter og tips til udregning af kcal + link til min 5:2 gruppe på Facebook. Kig forbi hvis du har lyst :-)

    Glad hilsen
    Malou

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malou,
      Det ser spændende ud ;-)
      God weekend og en mindst lige så glad hilsen retur
      Diana

      Slet